Strona główna
Serdecznie witamy! break

"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat". J.Korczak

Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa - prawa dziecka.

Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.

Akty prawne:

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA  (kliknij)


MĄDRE  BAJKI Z CAŁEGO ŚWIATA  to kolejny projekt edukacyjny Kulczyk Foundation pod szyldem „Efektu Domina”.

Każda bajka zawiera przesłanie moralne, odkrywa przed dziećmi świat wartości i pożądanych cech ludzi. Uniwersalne wartości i pożądane cechy charakteru przedstawiane w Mądrych bajkach z całego świata to:

   OBRAZKI



POLECAMY:

Maria Molicka Bajki terapeutyczna         bajkoterapia 2      bezpieczna bajka

 bajkoterapia 1      okładka wydania audiobajkoter.

 

mo  mknbfr

ytrd

 

POLECAMY:

OPOWIASTKI FAMILIJNE - AUDIOBUKI  

Opowiastki familijne pokochały już setki tysięcy dzieci i rodziców w Polsce! Ciepłe, wzruszające, wychowawcze, pobudzające wyobraźnię, uczące empatii, wrażliwości, układania relacji z rówieśnikami i starszymi, odróżniania dobra od zła, pobudzające małych słuchaczy do refleksji nad takimi wartościami jak koleżeństwo, przyjaźń, szacunek...

Rzadko zdarza się, by zarówno dorośli, jak i mali czytelnicy czy słuchacze tak zgodnie i entuzjastycznie oceniali kierowaną do dzieci literaturę. Tym razem jest tak m.in. dlatego, że świetnie napisane (i przeczytane) historie wciągają i pobudzają wyobraźnię a potem w naturalny rozpoczynają ważne dla dzieci rozmowy z mamą i tatą - rozmowy, które budują silne więzi rodzinne... 

AUTORKA:

Beata Andrzejczuk (rocznik 1966) – polska pisarka; członkini Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Laureatka wielu nagród literackich. Autorka kilkudziesięciu opowiadań dla dorosłych i dzieci publikowanych w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Austrii, Australii, na Białorusi. Aktywnie angażuje się w pomoc dzieciom borykającym się z różnorodnymi trudnościami, dzięki czemu bardzo dobrze orientuje się w ich problemach. Opracowała m.in. bajki dla dzieci z dysleksją, a także bestsellerową serię Pamiętnik nastolatki. Jest mamą trójki dzieci.

WYDAWNICTWO:

Dom Wydawniczy Rafael

OPOWIASTKI 1

SPIS OPOWIADAŃ:

1. Czy Edytka jest bardzo brzydka?   [12 min.]
Opowiadanie traktuje o problemie wyśmiewania dziecka biednego, postrzeganego przez grupę rówieśniczą jako ,,gorsze”, inne. Bohaterką jest dziewczynka z Domu Dziecka. Próba rozwiązania konfliktu pomiędzy dziećmi, a dziewczynką poprzez uświadomienie grupie rówieśniczej jej uczuć i przeżyć.

2. Krzysiu chce psa   [15 min.]
Opowiadanie uczące odpowiedzialności za zwierzęta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na obowiązki dziecka wobec zwierząt, poprzez ukazanie mocno zarysowanych przykładów z życia chłopca opiekującego się psem.

3. Karolina i Karol    [16 min.]
Przysłowiowe zetknięcie ,,dobra ze złem”, z próbą zwrócenia uwagi na silną osobowość dziewczynki, która nie ulega złu, nie ma w niej chęci naśladownictwa (tak częstej u dzieci), a pragnie zwalczyć je dobrem. Celem opowiadania jest również nakłonienie dzieci do analizy postaci Karola: ,,Dlaczego nagle stał się niegrzeczny?”

4. Nikt mnie nie lubi   [15 min.]
Meritum tego opowiadania stanowi myśl iż: ,,Najwięcej miłości potrzebują dzieci, które najmniej na nią zasługują”. Próba dotarcia do niegrzecznej dziewczynki poprzez życzliwość i serdeczność. Zwalczanie złych zachowań, wyłącznie dobrym postępowaniem.

5. Dzidzia   [17 min.]
Zazdrość o młodsze rodzeństwo. Próba wytłumaczenia dzieciom, dlaczego rodzice poświęcają więcej czasu młodszym członkom rodziny. Utwierdzenie dzieci w przekonaniu, że są bardzo przez rodziców kochane.

 OPOWIASTKI 2

SPIS OPOWIADAŃ:

1. Lena chce mieć lalkę Barbi   [25 min.]
Opowiadanie o kradzieży, która jest wynikiem ogromnej chęci posiadania lalki. Analiza uczuć dziewczynki w związku z kradzieżą. Uświadomienie dzieciom, jak należy się zachować w przypadku, gdy zdarzy im się przywłaszczyć cudzą własność.

2. Bajka o zranionym serduszku   [10 min.]
Próba przekonania dzieci, aby słuchały głosu własnego serduszka i kierowały się w życiu własną wrażliwością.

3. Gabrysia szuka przyjaciela   [13 min.]
Próba znalezienia odpowiedzi na pytanie” Jakie cechy powinien posiadać dobry przyjaciel? I dlaczego? Jakim ja powinienem być przyjacielem? Jaką powinnam być przyjaciółką?

4. Prezent dla Agatki   [14 min.]
Autorka zachęca dzieci do wykonywania własnych, oryginalnych, niepowtarzalnych prezentów. ,,Prezent dla Agatki” to także opowieść o prawdziwej przyjaźni dwóch dziewczynek, dla których to właśnie przyjaciel jest najcenniejszym danym od życia prezentem.

5. Inny   [12 min.]
Problem dzieci upośledzonych umysłowo, opóźnionych w rozwoju. Głównym zamierzeniem tego opowiadania jest dyskusja na temat prawidłowych relacji z osobami chorymi oraz ukazanie, jak wiele można się od nich nauczyć.

 

oo

SPIS OPOWIADAŃ

1. Zazdrośnica   [16 min.]
Porusza problematykę zazdrości wśród dzieci, ze szczególnym zwróceniem uwagi na fakt, iż nie jest możliwe posiadanie wszystkiego. W tym kontekście analiza uczucia zazdrości i próba radzenia sobie z nią.

2. Okularnik   [14 min.]
Odrzucenie chłopca przez grupę. Typowy przykład ,,ofiary klasowej”. Rozwiązanie problemu poprzez sprowokowanie sytuacji (rola nauczycielki), w której chłopiec (sprawca zamieszania i kłopotów ,,Okularnika”) potrzebuje jego pomocy.

3. Jagoda   [13 min.]
Opowiadanie porusza upośledzenie fizyczne. Prowokuje do szerokiej dyskusji na temat dzieci ,,wyglądających inaczej”. Kształtuje prawidłowe relacje i rozwija wrażliwość.

4. Pyskata Renata   [10 min.]
W opowiadaniu poruszono częsty problem niewłaściwego wykorzystania słów i tonu głosu. W ustach dzieci stają się one narzędziem, którym próbują bronić się bądź ranić innych; innymi słowy walczyć.

5. Nic nie cieszy Klaudii   [21 min.]
Próba odpowiedzi na pytanie; dlaczego tak wiele dzieci nie potrafi cieszyć się drobnymi rzeczami, dlaczego do zaspokojenia potrzeb, do radości i uśmiechu potrzebują głównie rzeczy materialnych? Opowiadanie uświadamia dzieciom, jaką radość mogą dać rzeczy niematerialne. Mówi o tym, że trzeba cieszyć się życiem i każdą jego chwilą.

 


  bbbc

SPIS OPOWIADAŃ

1. Chłopiec na wózku   [13 min.]
Próba zwrócenia uwagi na problemy niepełnosprawnych rówieśników i zachęta do zawierania przyjaźni. Poruszony został tutaj również problem empatii. Zdrowy chłopiec postanawia przez jakiś czas poruszać się na wózku. To doświadczenie pozwala mu spojrzeć na problemy niepełnosprawnych rówieśników zupełnie z innej perspektywy.

2. Kto kogo przezywa, tak samo się nazywa    [15 min.]
Opowiadanie porusza temat przezwisk. Kładzie nacisk na szczególnie uciążliwe przezwiska, sprawiające przezywanym dzieciom przykrość. próbuje ukazać krzywdę dziecka, które naznaczone jest mało sympatyczną ,,ksywką”, często nawiązującą do wyglądu bądź widocznego mankamentu. Opowiastka jest próbą zniechęcenia dzieci do przezywania i dokuczania swoim rówieśnikom.

3. Tajemnicze Czamisie   [13 min.]
Główne przesłanie opowiadania to kształtowanie umiejętności i chęci dawania innym własnego czasu, miłości i siebie.

4. Martyniczka   [15 min.]
Zaczarowana laleczka pokrywa się plamami zawsze wtedy, gdy dziecko do którego należy jest niegrzeczne. Opowiadanie o dziecięcych konfliktach i próbie ich rozwiązania.

5. Kłamczucha   [14 min.]
Analiza częstego zjawiska u dzieci jakim jest kłamstwo. Próba rozróżnienia konfabulacji od kłamstwa, a także wymyślania różnych historii, których powodem jest ,,bujna wyobraźnia”.

 

bbbm

 

SPIS OPOWIADAŃ

1. To jest mój tatuś!   [17 min.]
Opowiadanie porusza trudne relacje ojczyma i córki. Pokazuje bunt dziewczynki i przekonuje do budowania pozytywnych więzi między nimi.

2. Łatka   [14 min.]
Historia poruszająca trudne zagadnienie utraty przez dziecko czegoś niezwykle ważnego w życiu. Opowiadanie ukazuje związek pomiędzy utratą, a otrzymaniem w to miejsce ,,daru od losu”.

3. Drzewko marzeń   [16 min.]
Opowiadanie o łzach, próba zastanowienia się nad tym, dlaczego ludzie płaczą i co można zrobić, aby łez smutku było jak najmniej.

4. Obrażalski Grześ   [15 min.]
Ukazanie częstych wad przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym; obrażanie się, dąsanie, kapryszenie i próba podporządkowania sobie innych. Podczas analizy tekstu dzieci, jako obserwatorzy mogą spojrzeć na swoje własne wady. Pozwala to na pewien dystans i relatywną ocenę zachowań bohatera, a poprzez to kształtuje umiejętność właściwego spojrzenia na samego siebie.

5. Coś lepszego   [14 min.]
Historia przekonująca dzieci do pracy w grupie, do wzajemnej pomocy, do troski o drugiego człowieka.

 

mnj

SPIS OPOWIADAŃ

1. O Iwonce, która postanowiła wierzyć w to, czego nie widziała   [14 min.] 
Opowiadanie poruszające kwestię miłości między rodzicami, a dziećmi, udzielające odpowiedzi na podstawowe pytania: "Czy, jeśli mama jest na mnie zła, to nadal mnie kocha? Czy, jeśli tatuś na mnie nakrzyczał, to kocha mnie, czy już nie?” Inspirujące do rozmowy o uczuciach i emocjach, utwierdzające dzieci w przekonaniu, że są kochane, choć w sytuacji konfliktowej tego nie widać. Pozwalające zrozumieć negatywne emocje rodziców i uczące rozdzielać te emocje od rodzicielskiej miłości, która trwa zawsze.

2. Czarodziejska podróż   [19 min.] 
Zwrócenie uwagi dzieci na szczegóły, radości i smutki, które mijają dążąc do upragnionego celu.

3. Bucik Łukasza   [16 min.]
W tej opowiastce główną rolę grają marzenia. Opowieść o tym, jak bardzo wzbogacają one życie wewnętrzne dzieci.

4. Kaziu i zasady   [11 min. ]
Historia o ,,zasadach” i ich przestrzeganiu, w życiu każdego dziecka i każdego dorosłego człowieka. Opowiadanie uświadamiające, iż brak zasad nie oznacza wolności lecz samowolę, a ich przestrzeganie pomaga w bezpiecznej wędrówce przez życie.

5. Antek rozrabiaka   [15 min.]
Historia opowiedziana w tym przypadku ma na celu skłonienie do dyskusji, w której dzieci rozważą, w jaki sposób ułożyć sobie relacje z rówieśnikami, którzy nie zawsze postępują dobrze. Wyeksponowano zasadniczy problem: "Czy potępiać niegrzeczne dzieci, czy ich zachowanie?” Odpowiedź jest prosta. Nie tolerujemy złych zachowań, natomiast staramy się szanować rówieśników.

mkj

SPIS OPOWIADAŃ

1. Historia ukryta w czekoladzie   [22 min.]
Opowiadanie traktujące o kradzieży i jej motywach. W tym wypadku braku pieniędzy i trosce o młodsze rodzeństwo. Celem historii jest uświadomienie dzieciom, iż każda kradzież jest zła bez względu na motywy, choć w tym wypadku dzieci odczuwają współczucie dla głównej bohaterki i jej rodziny. Pozwala to spojrzeć na tę sama rzecz, na różnych płaszczyznach i z wielu perspektyw, co stanowi wyjście do ciekawej dyskusji.

2. Krótka bajka o miłości   [8 min.]
Meritum opowiastki stanowi ,,Miłość”, jako uczucie wypowiedziane. Mówi o naturalnej potrzebie każdego człowieka do przyjmowania miłości w wyrażanej w najbardziej oczekiwany sposób.

3. Czarne albo białe   [13 min.]
"Dobro albo zło” Historia ma na celu uświadomienie dzieciom, iż czasem wybór pomiędzy dobrem a złem jest prosty. Zachęca do stawiania prostych pytań i udzielania na nie jednoznacznych odpowiedzi. Przekonuje, iż znajomość prostych reguł wyboru pomiędzy dobrem a złem pomaga w życiu i jest podstawą rozwiązywania problemów bardziej złożonych.

4. Zwyczajne słowo   [19 min.]
Główną bohaterką tej opowiastki jest biedna dziewczynka i bogaty chłopiec. Historia porozumienia i współżycia pomiędzy ludźmi biednymi i bogatymi; różnice i podobieństwa, a także rola dziecka, które w żadnym z wyżej wymienionych przypadków nie jest odpowiedzialne za to, w jakiej rodzinie funkcjonuje.

5. Trzy słowa   [14 min.]
Wspaniałe opowiadanie dla przedszkolaków (od najmłodszych do starszaków) zwracające uwagę na trzy zwroty grzecznościowe: "Proszę, dziękuję, przepraszam”. Problematyka osadzona w scenerii bajkowej zachęca do słuchania i dyskusji na ten temat.

 

 

   
 

 

Galerie zdjęć w trakcie przygotowywania. Zapraszamy wkrótce!

« Powrót

Przedszkole nr 1 w Złotowie

ul. Grochowskiego 14, 77-400 Złotów
NIP: 767-169-88-76
tel. +48 67 263 3358
E-mail: p1@przedszkola-zlotow.pl